Οδηγίες για εκπαιδευτικούς

Οδηγίες για εκπαιδευτικούς

Tο Εικονογραφημένο Λεξικό Φυσικής για το Σχολείο (ΕΛεΦυΣ) αποτελεί μια προσπάθεια συγγραφής διδακτικού υλικού κατάλληλου για την παράλληλη, ενιαία και ολοκληρωμένη μάθηση γλώσσας και περιεχομένου/ γνωστικού αντικειμένου στις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού αλλά και στις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου.

Πρόκειται για ένα παιδαγωγικό εικονογραφημένο λεξικό με όρους της Φυσικής που, όπως αποδεικνύει τόσο η διδακτική πρακτική όσο και η έρευνα, δυσκολεύουν τους μαθητές/ τις μαθήτριες στην κατανόηση του περιεχομένου της επιστήμης. Παράλληλα, το ΕΛεΦυΣ αποτελεί χρήσιμο εργαλείο για την ανάπτυξη των ακαδημαϊκών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων των μαθητών/ τριών, καθώς κάθε λήμμα περιλαμβάνει χρήσιμες πληροφορίες τόσο για τη σημασία και τη χρήση των όρων όσο και για την καθημερινή σημασία και χρήση των λεξικών μονάδων (π.χ. το άτομο στη Φυσική και το άτομο στην κοινωνία).

Διατίθεται σε ηλεκτρονική μορφή, γεγονός που ενισχύει τη διαδραστικότητα και την ευχρηστία μέσα στη σχολική τάξη. Επιπλέον, για τα δεδομένα της σημερινής πολύγλωσσης και πολυπολιτισμικής τάξης το ΕΛεΦυΣ συνιστά ένα πρωτοποριακό εκπαιδευτικό υλικό και σημαντικό βοήθημα όχι μόνο για τη διεπίδραση επιστημονικού και γλωσσικού γραμματισμού στην περίπτωση της μητρικής γλώσσας, αλλά και πολύτιμο επικουρικό υλικό για την Ολοκληρωμένη Μάθηση Γλώσσας και Περιεχομένου στην περίπτωση της δεύτερης γλώσσας.

Η συγγραφική ομάδα

Το ΕΛεΦυΣ αποτελεί καρπό της ουσιαστικής διεπιστημονικής μας συνεργασίας. Η συνεργασία αυτή ευοδώθηκε χάρη στην αδιάκοπη ανταλλαγή γνώσεων, καλών πρακτικών και διδακτικών εμπειριών που πραγματοποιήσαμε.

Ευχόμαστε και ευελπιστούμε ότι το πολυλειτουργικό αυτό λεξικό θα συμβάλει ουσιαστικά:

(α) στην ανάπτυξη του επιστημονικού γραμματισμού και του ακαδημαϊκού λόγου των μικρών μαθητών του Δημοτικού και του Γυμνασίου, ηλικίας 10-13 ετών

(β) στην ανάδειξη της διαφορετικής χρήσης του ακαδημαϊκού και του επικοινωνιακού λόγου

(γ) στην παροχή ερεθισμάτων για περαιτέρω διερεύνηση των φυσικών φαινομένων από τους/ τις μαθητές/ -τριες

(δ) στη γλωσσική και γνωστική ενίσχυση των μαθητών της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας στα σχολεία μας και

(ε) στην εδραίωση του λεξικού ως βασικού εγχειριδίου αναφοράς κατά τη μαθησιακή διαδικασία και της χρήσης του ως αποτελεσματικής στρατηγικής μάθησης/ διδασκαλίας

Οι συγγραφείς
Ιωάννης Λεύκος

Ε.ΔΙ.Π.

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Μαρία Μητσιάκη

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια

Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης